Skip to main content

Dr. Alexandra Moormann

Dr. Alexandra Moormann
  • Publications

    2023:

    Fiedler, D., Moormann, A., & Beniermann, A. (2023). Using different acceptance measures: The interplay of evolution acceptance, evolution understanding, and religious belief among German preservice biology teachers, secondary school students, and creationists. Science Education. https://doi.org/10.1002/sce.21833.

    2022:

    Beniermann, A., Moormann, A. & Fiedler, D. (2022). Validity Aspects in Measuring Evolution Acceptance: Evidence from Surveys of Undergraduates and Creationists. Journal for Research in Science Teaching (JRST). https://doi.org/10.1002/tea.21830.

    2021:

    Moormann, A., Lude, A., Möller, A. (2021). Wirkungen von Naturerfahrungen auf Umwelteinstellungen und Umwelthandeln. In: Gebhard, U., Lude, A., Möller, A., Moormann, A. (eds) Naturerfahrung und Bildung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35334-6_4.

    Moormann, A., Sturm, U. (2021). Naturerfahrung durch Citizen Science-Projekte. In: Gebhard, U., Lude, A., Möller, A., Moormann, A. (eds) Naturerfahrung und Bildung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35334-6_21. 

    Eckes, A., Moormann, A., Büssing, A.G. (2021). Natur 2.0 – Erlebnisse in immersiver virtueller Realität als Möglichkeit für Naturerfahrungen?. In: Gebhard, U., Lude, A., Möller, A., Moormann, A. (eds) Naturerfahrung und Bildung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35334-6_20.

    Sturm, U., Straka, T.M., Moormann, A., Egerer, M. (2021). Fascination and Joy: Emotions Predict Urban Gardeners’ Pro-Pollinator Behaviour. Insects12, 785. https://doi.org/10.3390/insects12090785.

    Patrick, P. G. & Moormann, A. (2021). Family Interactions with Biodiversity in a Natural History Museum. In M. Achiam, J. Dillon M. Glackin (Eds.), Addressing Wicked Problems through Science Education, The Role of Out-of-School Experiences. Springer International Publishing, 73-93. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74266-9_5

    2020:

    Sturm, U., Voigt-Heucke, S., Mortega, K.G. & Moormann, A. (2020). Die Artenkenntnis von Berliner Schüler_innen am Beispiel einheimischer Vögel. ZfDN (2020). https://doi.org/10.1007/s40573-020-00117-8.
     

    2019:

    Moormann, A. & Bélanger, C. (2019). Dioramas as (scientific) models. In A. Scheersoi & S.D. Tunnicliffe (Eds.), Natural history dioramas - Traditional exhibits for current educational themes. Science educational aspects. Dordrecht: Springer, 101-112. https://doi.org/10.1007/978-3-030-00175-9_7.

    Moormann, A. et al. (2019). Symposium „Außerschulisches Biologielernen: Von der Naturbegegnung zur Naturerfahrung “ der wissenschaftlichen AG "außerschulisches Biologielernen" in der FDdB im VBio. Einführungsvortrag und Vortrag zu „Einstellung und Verhalten“ sowie Moderation und Leitung der Diskussion. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, University Wien, 9.09. – 12.09.2019.

    Achiam, M. & Moormann, A. (2019). Symposium "Science in Exhibitions: Different Perspectives from Different Actors". International Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), University of Bologna – Italy, 26.8. – 30.8.2019.

    Moormann, A. & Kremer, K. (2019). Communication Objectives and Goals within a Natural History Museum Exhibition. International Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), University of Bologna – Italy, 26.8. – 30.8.2019.

    Sturm, U. & Moormann, A. (2019). Evaluation of Students' Self-reported Knowledge and Factual Identification Skills of Brd Species in Berlin. International Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), University of Bologna –  Italy, 26.8. – 30.8.2019.
     

    2018:

    Rössig, W., Herlo, B., Moormann, A., Diekämper, J., Jahn, L. & Faber A. (2018). Visitor Participation: An Instrument for Enhancing Scientific Literacy. In O. Finlayson, E. McLoughlin, S. Erduran & P. Childs (Eds.), Research, Practice and Collaboration in Science Education. Proceedings of the ESERA 2017 Conference, 1002-1014. Available at: https://www.esera.org/publications/esera-conference-proceedings/esera-2017. (Part 7).

    Gebhard, U., Lindner, M., Lude, A., Möller, A., Moormann, A., Retzlaff-Fürst, C, Scheersoi, A. & Wilde. M. (2018). Neue Arbeitsgruppe "Außerschulisches Biologielernen". Biologiedidaktik. Biologie in unserer Zeit 48(1), 18-19. Available at: https://doi.org/10.1002/biuz.201870109.

    Sturm, U., Moormann, A. & Faber, A. (2018): Mobile learning in environmental citizen science: An initial survey of current practice in Germany. Information Technology - Methods and Applications of Informatics and Information Technology 60(1), De Gruyter Oldenbourg, 3-10. https://doi.org/10.1515/itit-2017-0021.

    Vohland, K., Diekämper, J., Moormann, A., Nettke, T. & Rössig, W. (2018). Genome Editing als Gegenstand öffentlicher Betrachtung - Herausforderungen für Forschung, Vermittlung und Partizipation. In: Susanne Müller, Henning Rosenau (eds.) Stammzellen - iPS-Zellen - Genomeditierung. Stem Cells - iPS Cells - Genome Editing, 34. Baden-Baden: Nomos: (pp. 299-312). https://doi.org/10.5771/9783845291901.

    2017:

    Moormann, A. & Faber, A. (2017). Tiere in der Steinzeit. Wissen kompakt. In Becher, A. & E. Gläser (Hrsg.), Leben in der Steinzeit, Grundschule Sachunterricht 76, Friedrich-Verlag, 29-31.

    Moormann, A.  & Bélanger, C. (2017). Entwicklung von Schülervorstellungen zu Modellen im Kontext eines Schulbesuchs im Museum für Naturkunde. In J. Stiller & C. Laschke (Hrsg.), Berlin-Brandenburger Beiträge zur Bildungsforschung 2017. Frankfurt am Main: Peter Lang, 205-229.

    Moormann, A. & Kremer, K. (2017). Bewahrer der biologischen Vielfalt. Verständnis für die Aufgabe von Naturkundemuseen entwickeln. In Dierkes, P. (Hrsg.), Artenschutz, Unterricht Biologie 427, Friedrich-Verlag, 18-26.

    Moormann, A. (2017). Explorers of Nature in natural history museums - an approach to integrating children with refugee or migration status. In P.G. Patrick (Ed.), Preparing informal learning educators. Dordrecht: Springer. 419-433. https://doi.org/10.1007/978-3-319-50398-1_21.

    Moormann, A., Gebhard, U., Lindner, M., Möller, A., Scheersoi, A., Retzlaff-Fürst, C., Wilde, M. & Lude, A. (2017). Syposium: Naturerfahrungen der Arbeitsgruppe "Außerschulisches Biologielernen" in der FDdB im VBio. Internationale Konferenz der FDdB in Halle an der Saale. 11.09.2015. 13-16. Available at: http://wcms.itz.uni-halle.de/download.php?down=46576&elem=3072620

    Vohland, K., Diekämper, J., Moormann, A., Nettke, T. & Rössig, W. (2017). Vor welchen Herausforderungen steht der Diskurs mit der Öffentlichkeit über neue Ansätze der Genomeditierung? Forschung und Vermittlung zur Partizipation. Zeitschrift für Medizin - Ethik - Recht 8/2017, 33-42. Available at: http://www.meris-mer.de/fileadmin/media/ZfMER_1_2017.pdf

    Böttcher, D. M. & Moormann, A. (2017). Was krabbelt denn da? Kinder sammeln und bestimmen die Bewohner des Waldbodens. In Erbstößer, S., Gläser, E., Otten, M. & C. Schomaker (Hrsg.), Im Wald, Grundschule Sachunterricht 75, Friedrich Verlag, 12-21.

    Kremer, K. & Moormann, A. (2017). Symposium: Natural history museums as communicator for the Nature of Science: Research approaches on visitors' and scientists' perceptions. International Conference of the National Association of Research in Science Teaching (NARST). (S. 116). San Antonio, USA: Grand Hyatt San Antonio, 22.-25.04.2017.

    Moormann, A. & Kremer, K. (2017). Students' epistemic perceptions of Nature of Science in a science communication exhibition at Berlin natural history museum. International Conference of National Association of Research in Science Teaching (NARST), San Antonio, USA: Grand Hyatt San Antonio, 22.-25.04.2017.
     

    2015:

    Moormann, A. (2015). Entwicklung von Schülereinstellungen zu den Fächern Sachunterricht, Naturwissenschaften und Biologie beim Übergang von der Grundschule in die Sekundarstufe I. Dissertation. Zugriff am 08.02.2016. Verfügbar unter edoc.hu-berlin.de/dissertationen/moormann-alexandra-2015-11-19/PDF/moormann.pdf

    Moormann, A. & Faber, A. (2015). The Carl Zeiss Microscopy Centre – A teaching and learning laboratory. In Roots - Botanic Garden Conservation International Education Review 12 (2), 26-28.

    Moormann, A. & Bélanger, C. (2015). Effect of a School Visit to a Natural History Museum on Pupils’ Conceptions about Models in Biology. Eleventh International Conference of the European Science Education Research Association (ESERA). (S. 89). Helsinki, Finnland: University of Helsinki.

    Moormann, A. & Upmeier zu Belzen, A. (2015). Longitudinal Changes in Students’ Attitudes Towards Natural Sciences during Transition to Secondary School. International Conference of the National Association for Research in Science Teaching (NARST). (S 247-248). Chicago, USA: Hyatt, 11.-14.04.2015.

    2009:

    Rother, K., Rother, M., Pleus, A. & Upmeier zu Belzen, A. (2009). Multi-stage learning aids applied to hands-on software training. In Briefings in Bioinformatics 11 (6), 582–586.

    Pleus, A., Upmeier zu Belzen, A. & Hartmann, J. (2009). Wirbellose Tiere – Binnendifferenzierung nach Schülereinstellung. In D. Krüger & S. Meyfarth [Hrsg.], Binnendifferenzierung im Biologieunterricht, Unterricht Biologie 347/348, Friedrich Verlag, 17-23.

    2008:

    Pleus, A. & Upmeier zu Belzen, A. (2008). Einstellungen zu Sach-, Nawi- und Biologieunterricht von Schülerinnen und Schülern im Land Berlin – erste Ergebnisse einer Längsschnittstudie. In U. Harms & A. Sandmann [Hrsg.], Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik, Band 3. Innsbruck, StudienVerlag, 273-287.

    2007:

    Pleus, A. & Upmeier zu Belzen, A. (2007). Einstellungen von Schülerinnen und Schülern bei den Übergängen zwischen Sachunterricht und Nawiunterricht im Land Berlin. In H. Vogt, D. Krüger, A. Upmeier zu Belzen, M. Wilde & K. Bätz [Hrsg.], Erkenntnisweg Biologiedidaktik. Beiträge auf der neunten Frühjahrsschule der Sektion Biologiedidaktik im Verband deutscher Biologen (VdBiol) in Bielefeld 2007, 121-132.

  • Curriculum Vitae

    Scientific career & professional practice

    • since 04.2015  Research Associate (PostDoc) in the Department of Education and Exhibition at the Museum für Naturkunde Berlin, Leibniz-Institut für Evolutions- und Biodiversitätsforschung
    • 11.2015 Promotion to Dr. rer. nat. at the Humboldt-Universität zu Berlin with the subject „Entwicklung von Schülereinstellungen zum Sach-, Nawi- und Biologieunterricht beim Übergang von der Grundschule zur Sekundarstufe I“
    • 02.2006 – 04.2015 Research Associate in theFachdidaktik und Lehr-/Lernforschung Biologie der Biologie der Humboldt-Universität zu Berlin
    • 11.2006 – 04.2015 Freelancer in the department of education and mediation at the Museum für Naturkunde Berlin
    • 09.2005 – 02.2006 Teacher for the subjects biology and physics at the Gymnasium Ulricianum in Aurich/Ostfriesland
    • 1997 – 2005 Pedagogical associate at the „Grünen Schule“ of the Botanischen Gartens at the Universität Osnabrück
    • 2000 – 2001 Student assistant in the department of special zoology at the Universität Osnabrück

    Education

    • 09.2003 – 09.2005 Teacher traineeship for the teaching profession Sek. I and Sek. II in the subjects Biology and Physics at the Berufskolleg of the city of Rheine, study seminar Münster
    • 2. State examination, thesis on the topic „Auswahl, Durchführung und Evaluation eines Entspannungskonzepts zur Verbesserung der Unterrichtsarbeit im Bildungsgang AHR – Ernährungslehre mit Chemie – am Berufskolleg der Stadt Rheine“
    • 2003 Recognition of the diploma as 1st state examination in the subjects biology and physics for secondary school I and II
    • 2002 Diploma in biology at the University of Osnabrück, diploma thesis with the topic „Analyse der kutikulären Transpiration durch die Tegmina von Periplanta americana L.“ 
  • Tasks

    • Scientist in the Department of Education and Exhibition

    Research

    Research focus:

    • Science understanding and science communication in selected exhibitions and citizen science projects
    • Evolution and attitude research
    • Model-based learning in non-formal learning and experiential spaces (e.g., dioramas, virtual reality experiences, or artwork)
    • Professionalization of museum guides

    Research projects:

    Publications (Selection)

    Fiedler, D., Moormann, A., & Beniermann, A. (2023). Using different acceptance measures: The interplay of evolution acceptance, evolution understanding, and religious belief among German preservice biology teachers, secondary school students, and creationists. Science Education. https://doi.org/10.1002/sce.21833.

    Beniermann, A., Moormann, A. & Fiedler, D. (2022). Validity Aspects in Measuring Evolution Acceptance: Evidence from Surveys of Undergraduates and Creationists. Journal for Research in Science Teaching (JRST). https://doi.org/10.1002/tea.21830.

    Moormann, A., Lude, A., Möller, A. (2021). Wirkungen von Naturerfahrungen auf Umwelteinstellungen und Umwelthandeln. In: Gebhard, U., Lude, A., Möller, A., Moormann, A. (eds) Naturerfahrung und Bildung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35334-6_4.

    Moormann, A., Sturm, U. (2021). Naturerfahrung durch Citizen Science-Projekte. In: Gebhard, U., Lude, A., Möller, A., Moormann, A. (eds) Naturerfahrung und Bildung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35334-6_21. 

    Eckes, A., Moormann, A., Büssing, A.G. (2021). Natur 2.0 – Erlebnisse in immersiver virtueller Realität als Möglichkeit für Naturerfahrungen?. In: Gebhard, U., Lude, A., Möller, A., Moormann, A. (eds) Naturerfahrung und Bildung. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35334-6_20.

    Sturm, U., Straka, T.M., Moormann, A., Egerer, M. (2021). Fascination and Joy: Emotions Predict Urban Gardeners’ Pro-Pollinator Behaviour. Insects12, 785. https://doi.org/10.3390/insects12090785.

    Patrick, P. G. & Moormann, A. (2021). Family Interactions with Biodiversity in a Natural History Museum. In M. Achiam, J. Dillon M. Glackin (Eds.), Addressing Wicked Problems through Science Education, The Role of Out-of-School Experiences. Springer International Publishing, 73-93. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74266-9_5

    Sturm, U., Voigt-Heucke, S., Mortega, K.G. & Moormann, A. (2020). Die Artenkenntnis von Berliner Schüler_innen am Beispiel einheimischer Vögel. ZfDN (2020). https://doi.org/10.1007/s40573-020-00117-.

    Moormann, A. & Bélanger, C. (2019). Dioramas as (scientific) models. In A. Scheersoi & S.D. Tunnicliffe (Eds.), Natural history dioramas - Traditional exhibits for current educational themes. Science educational aspects. Dordrecht: Springer, 101-112. https://doi.org/10.1007/978-3-030-00175-9_7.

    Moormann, A. et al. (2019). Symposium „Außerschulisches Biologielernen: Von der Naturbegegnung zur Naturerfahrung “ der wissenschaftlichen AG "außerschulisches Biologielernen" in der FDdB im VBio. Einführungsvortrag und Vortrag zu „Einstellung und Verhalten“ sowie Moderation und Leitung der Diskussion. Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio, University Wien, 9.09. – 12.09.2019.